23.03.2011 відбулося засідання колегії Томаківської РДА, на якому начальник районного управління юстиції Вакуленко Георгій Георгійович, виступив із доповіддю про стан
дотримання законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів в
Томаківському районі. В своїй доповіді, начальник районного управління юстиції озвучив наступне -
Висвітлено основну мету та завдання державної реєстрації НПА. Оприлюднено інформацію про нормативно-правові
акти, які регулюють дане питання. Наголошено про те, що нормативно-правові акти (розпорядження, накази)
суб’єктів нормотворення Томаківського району підлягають державній реєстрації у районному
управлінні юстиції в установленому порядку і набирають чинності з моменту їх
реєстрації, якщо самими актами не встановлено пізніший термін введення їх у
дію. Нормативно-правові акти районної державної адміністрації, які стосуються
прав та обов’язків громадян або мають загальносуспільний характер, підлягають
оприлюдненню і набирають чинності з моменту їх оприлюднення, якщо самими актами
не встановлено пізніший термін введення їх у дію.
Зазначено, що тексти всіх без виключення, зареєстрованих
розпоряджень з обов’язковим посиланням на номер і дату державної реєстрації,
повинні публікуватися та доводитися до відома
населення району районною державною адміністрацією в газеті «Наш край». Наголошено про
необхідність розглянути можливість оприлюднення зареєстрованих нормативно-правових
актів на офіційному сайті райдержадміністрації.
Доведено перелік суб’єктів
нормотворення району, якими є районна державна адміністрація, Відділ освіти,
Відділ культури і туризму, Відділ регіонального розвитку, містобудування,
архітектури та житлово-комунального господарства, Служба у справах дітей,
Фінансове управління; Управління праці та соціального захисту населення;
Управління агропромислового розвитку районної державної адміністрації. Тобто це
ті органи, акти яких підлягають державній реєстрації у районному управлінні
юстиції.
Станом на 23 березня 2011 року до Державного
реєстру нормативно-правових актів районної державної адміністрації, її відділів
та структурних підрозділів внесено 173 акти (із них - 167 НПА, видані районною
державною адміністрацією, 2 НПА - Фінансовим управлінням, 4 НПА - Відділом
культури і туризму), з яких 53 діючих, 79 - втратило чинність, 16 - вичерпали
свій термін дії та рішення про державну реєстрацію 25 НПА скасовано.
З метою покращення стану роботи з питань державної
реєстрації нормативно-правових актів протягом останніх п’яти років районним
управлінням юстиції здійснені наступні організаційні заходи: проведено 17 семінарських занять з працівниками
відділів, управлінь та інших структурних підрозділів районної державної
адміністрації, відповідальними за державну реєстрацію нормативно-правових
актів; проведено 36 стажувань спеціалістів суб’єктів
нормотворення, які здійснюють державну реєстрацію нормативно-правових актів; розроблено та надано для використання в роботі
до районної державної адміністрації 17 методичних рекомендацій з питань
державної реєстрації нормативно-правових актів.
Разом з цим, начальник зупинився на деяких
проблемах, які виникають при здійсненні районним управлінням юстиції державної
реєстрації.
Перш за все, - це не завжди належний рівень
якості підготовки актів, які подаються на державну реєстрацію, а саме:
неузгодженості положень нормативно-правових актів з іншими актами
законодавства, нечіткість норм акта, допущення порушень правил нормопроектувальної
техніки та правопису тощо.
На сьогодні робота
відділів, управлінь та інших структурних підрозділів районної державної
адміністрації, які готують проекти розпоряджень голови районної державної
адміністрації потребує покращення, оскільки прогалини в ній негативно
відображаються на підготовці нормативно-правових актів, які в подальшому
подаються на державну реєстрацію.
Про вказаний недолік свідчить той факт, що за
період з 1999 по 2011 рік районним управлінням юстиції відмовлено в державній
реєстрації 17 нормативно-правових актів (12 із них у 2000 році, 1 - у 2004
році, 1 - у 2005, 2 - у 2007 році та 1 - у 2008 році), повернуто на
доопрацювання 14 нормативно-правових актів (із них 2 у 2004 році, 4 - у 2005
році, 1 - у 2007 році, 2 - у 2008 році, 1 - у 2009 році та 4 - у 2010 році) та
визнано такими що не підлягають державній реєстрації 2 нормативно-правових
актів (із них 1 у 2007 році та 1 у 2009 році).
З поданих на державну реєстрацію
нормативно-правових актів відмови в державній реєстрації відбувались через те,
що акт не відповідає Конституції та законам України, іншим актам законодавства,
Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколам
до неї, міжнародним договорам України, згоду на обов'язковість яких надано
Верховною Радою України, та acquis communautaire) – 13 актів, на підставі того,
що акт видано з порушенням вимог законодавства або без урахування практики
Європейського суду з прав людини, зокрема акт порушує чи обмежує встановлені
законом права, свободи й законні інтереси громадян, підприємств, установ та
організацій або покладає на них не передбачені законодавством обов’язки;
виходить за межі компетенції органу, що його видав; не відповідає вимогам
законодавства про мови; суперечить установленому порядку ведення діловодства -
1 акт, на підставі того, що акт викладено з порушенням правил правопису та
нормопроектувальної техніки – 3 акта.
Суб’єктами нормотворення подавались на
державну реєстрацію акти персонального, оперативно-розпорядчого характеру, а
також спрямовані на організацію виконання рішень вищестоящих органів і власних
рішень, що не мають нових правових норм, і які на державну реєстрацію не
подаються. Так, до районного управління юстиції було подано 2 таких акти.
Повернення
нормативно-правових актів без державної реєстрації для доопрацювання як на
прохання суб’єкта нормотворення, так і з власної ініціативи, відбувається щорічно.
Всього районним управлінням юстиції повернуто на доопрацювання 14
нормативно-правових актів, поданих на державну реєстрацію. При цьому основними
причинами застосування зазначеної процедури була необхідність приведення їх у
відповідність до Положення про державну реєстрацію; виправлення помилкових
записів у реквізитах нормативно-правових актів та назв підприємств, установ й
організацій, на які йшлося посилання; подання актів на реєстрацію з порушенням
порядку подання акту на державну реєстрацію, а також прохання суб’єкта
нормотворення.
З 14 нормативно-правових актів, що повернуті
районним управлінням юстиції суб’єктам нормотворення без державної реєстрації
для доопрацювання в подальшому 3 – скасовано, а 11 – подано на державну
реєстрацію та зареєстровано.
Наголошено також про те, що відповідно до абзацу третього пункту 2
Постанови КМУ №731 від 28.12.1992 (із змінами) суб’єкти нормотворення повинні
забезпечувати постійний перегляд виданих нормативно-правових актів з метою
приведення їх у відповідність з Конституцією та законами України, іншими актами
законодавства, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод 1950
року і протоколами до неї, міжнародними договорами України, згоду на
обов’язковість яких надано Верховною Радою України, та acquis communautaire, а
також з урахуванням практики Європейського суду з прав людини.
Начальник доповів, що і тут існують проблеми.
Про це свідчить той факт, що районним
управлінням юстиції за результатами перегляду зареєстрованих
нормативно-правових актів за результатами проведення планових перевірок
суб’єктів нормотворення всього виявлено 3 нормативно-правових акта, які
підлягали державній реєстрації та на таку не були подані. Із 3 виявлених під
час перевірок незареєстрованих актів, два скасовано суб’єктом нормотворення, а
1 - подано на державну.
Протягом останніх п’яти років лише районним
управлінням юстиції під час перегляду з власної ініціативи зареєстрованих
нормативно-правових актів виявлено 48 нормативно-правових актів, що підлягали
приведенню у відповідність до Конституції та законодавства України, внаслідок
чого суб’єктам нормотворення направлено 48 листів щодо приведення більше 51
нормативно-правових актів у відповідність до законодавства. На сьогодні
суб’єктами нормотворення приведено у відповідність до законодавства 50 з
запропонованих районним управлінням юстиції, 1 – знаходиться на контролі.
Розглянуто питання щодо наслідків проведення перевірок суб`єктів нормотворення.
Так, лише протягом 2010 року районним управлінням
юстиції здійснено 10 перевірок стану дотримання законодавства про державну
реєстрацію нормативно-правових актів, за результатами проведення яких унесено
27 пропозицій щодо покращення стану зазначеної роботи.
Суб’єктами нормотворення продовжують допускатись однотипні порушення
вимог Примірної інструкції з діловодства у міністерствах, інших центральних
органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих
органах виконавчої влади, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України
від 17.10.1997 №1153 із змінами та доповненнями (далі – Примірна інструкція з
діловодства). Так, при виданні розпоряджень (наказів, доручень) суб’єктами
нормотворення допускались такі однотипні недоліки та порушення вимог Примірної
інструкції з діловодства:
- допускалося проставляння
прийменника „від” перед датою в додатках до наказів, що є порушенням підпункту 4.11.2 Примірної інструкції з діловодства; під час посилання на нормативно-правовий акт, зареєстрований
в районному управлінні юстиції не було зазначено номеру та дати державної
реєстрації нормативно-правового акту; розпорядчі документи проіндексовано з порушенням
вимог підпункту 4.4.3 Примірної інструкції з діловодства; сторінки деяких наказів суб’єктів нормотворення не пронумеровані
або розпорядчі документи нумерувалися суцільно разом з додатками, що є
порушенням підпункту 4.12.11 Примірної інструкції з діловодства; додатки до наказів містили порядкові номери, що є
порушенням підпункту 4.11.2 Примірної інструкції з діловодства, оскільки
порядкові номери для додатків зазначаються в разі наявності 2-х і більше
додатків; деякі накази не містили вступної частини (підстави або обгрунтування для складання документа); в розпорядчих документах допускалося викладення
таких реквізитів документа як заголовку, вступної та резолютивної частини
суцільним текстом без відокремлення одне від одного відповідним проміжком
інтервалу, встановленого підпунктом 4.12.4 Примірної інструкції з діловодства; допускається невірне використання грифів
„ЗАТВЕРДЖЕНО”, „ЗАТВЕРДЖУЮ”, а також „ДОДАТОК”, що є порушенням вимог підпункту
4.6.13 Примірної інструкції з діловодства; допускається використання не достовірних та не повних
найменувань державних органів, громадських організацій та інших установ, які
зазначено в законодавчих актах, положеннях про них, що не відповідає вимогам
підпункту 4.2.2 Примірної інструкції з діловодства; та інші.
Керівництву перевірених установ було рекомендовано
детально переглянути виявлені порушення Примірної інструкції з діловодства при
оформленні, виданні розпорядчих документів та в подальшому не допускати
вищезазначених помилок. За звітний період інформація про виконання рекомендацій
районного управління юстиції та про вжиття відповідних заходів щодо усунення
виявлених в ході проведення перевірок порушень та недоліків, надійшла від усіх 10
перевірених суб’єктів нормотворення.
Проаналізувавши виконання суб’єктами нормотворення вимог
пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 №731 «Про
затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів
міністерств та інших органів виконавчої влади» щодо щомісячного надання до
районного управління юстиції до 5 числа переліків нормативно-правових актів,
прийнятих за відповідний місяць, хотілося б відмітити, що в цій роботі
допускаються певні порушення. Так не завжди надаються достовірні відомості стосовно
кількості виданих протягом місяця розпорядчих актів; переліки актів
направляються до районного управління юстиції із запізненням, тоді як термін
встановлено до 5 числа щомісячно.
Рекомендувати:
|