На засіданні Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики 12 лютого 2015 року, було презентовано Концепцію реформування системи реєстрації прав на нерухоме майно.
Так, відповідно до інформаційних матеріалів щодо концепції реформування системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, Концепція реформування системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно (далі – Концепція) розроблена з метою удосконалення діючої системи державної реєстрації прав, наближення її до споживача, запровадження механізмів, що дозволять мінімізувати корупційні ризики у відповідній сфері, а також підвищать рішень довіри споживачів адміністративних послуг до органів державної влади, які їх надають.
Основними ідеями, що закладені в Концепції, є:
1) розподіл функціональних обов’язків між особами, які здійснюють прийом заяв у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також видачу документів за результатами проведення реєстрації (фронт-офіс), та особами, які безпосередньо приймають рішення (бек-офіс). Такий розподіл дозволить виключити зв'язок між державним реєстратором та споживачем послуг, що мінімізує прояви корупції.
При цьому, передбачається побудувати гнучку децентралізовану систему фронт-офісів, із залученням приватного сектору та наділити їх можливістю надавати такі найпростіші сервіси, як видача інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі по тексту - Державний реєстр прав);
2) забезпечення можливості подачі всіма особами (на даний час це тільки кадастровий реєстратор та державний виконавець) заяв та документів для проведення державної реєстрації прав в електронній формі;
3) застосування принципу рівномірного та неупередженого розподілу заяв між державними реєстраторами, що здійснюватиметься за допомогою програмного забезпечення Державного реєстру прав ("принцип рулетки");
4) забезпечення можливості оскарження рішень державних реєстраторів речових прав на нерухоме майно до вищестоящого органу;
5) посилення контролю за дотриманням строків та якістю проведення державної реєстрації прав;
6) можливість проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у скорочені, ніж передбачені Законом, терміни за додаткову плату;
7) стимулювання державних реєстраторів речових прав на нерухоме майно до посилення якості їх роботи шляхом виплати їм винагороди;
8) поетапна передача повноважень у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно органам місцевого самоврядування.
Реформування системи у такому напрямку, повинно забезпечити пришвидшення розвитку ринку нерухомості, покращення інвестиційного клімату та підвищення рівня довіри до системи реєстрації.
На сьогоднішній день деякі положення Концепції уже втілені у проектах нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації прав, що знаходяться на розгляді Верховної Ради України. Так, проектом Закону України (реєстр. № 1580 від 22 грудня 2014 року) «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція)», який 12 лютого 2015 року Верховною Радою України було прийнято в IІ читанні, запропоновано внести зміни до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», якими передбачається:
- надання можливості виконання повноважень державного реєстратора прав з прийому та видачі документів у сфері державної реєстрації прав посадовим особам органів місцевого самоврядування та Центрів надання адміністративних послуг;
- можливість виплати державному реєстратору прав винагороди;
- запровадження можливості надання органами державної реєстрації прав додаткових платних послуг, пов’язаних з державною реєстрацією, а також проведення державної реєстрації прав у скорочені терміни за плату;
- вирішення питання про передачу підприємствами Бюро технічної інвентаризації до 01 січня 2016 року паперових носіїв з інформацією про зареєстровані ними до започаткування ведення відповідного електронного реєстру речові права на нерухоме майно;
- визначення диференційованих розмірів адміністративного збору за державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно залежно від суб’єкта (юридична чи фізична особа) та площі об’єкта права власності.
При доопрацюванні законопроекту до другого читання та з метою запровадження додаткових сервісів пропонувалося також доповнити вказаний проект Закону нормами щодо внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", які передбачатимуть:
1) можливість подачі заяв про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень всіма особами в електронній формі. Для цього запроваджується реєстраційний портал;
2) запровадження принципу рівномірного та неупередженого розподілу заяв між державними реєстраторами, що здійснюється за допомогою програмного забезпечення Державного реєстру прав (так звана "рулетка");
3) можливість оскарження дій державних реєстраторів речових прав на нерухоме майно до вищестоящого органу;
4) розширення кола осіб, яким можна буде подавати заяви у сфері державної реєстрації прав (оператори), а саме, включення до числа цих осіб також нотаріусів, банки, торгово-промислові палати.
5) уточнення повноважень Міністерства юстиції України з урахуванням ліквідації Державної реєстраційної служби України;
6) продовження строку, протягом якого заявник може подати документи, відсутність яких стала причиною для зупинення розгляду заяви, з 5 до 30 днів, що, як свідчить практика, дозволить скоротити кількість відмов у державній реєстрації прав;
7) інші моменти, що сприятимуть удосконаленню системи державної реєстрації прав.
Озайомитися з електронною версією презентації Концепції можна завантаживши її з електронного архіву сайту Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики, у розділі Матеріали для ознайомлення.
Начальник Реєстраційної служби Томаківського районного управління юстиції Валерій Павленко
Рекомендувати:
|